Sverige och Danmark anordnar ECMP 2018 i Köpenhamn

European Federation of Medical Physicists (EFOMP) är en paraplyorganisation som samlar runt 35 nationella organisationer inom medicinsk fysik. Svenska Sjukhusfysikerförbundet är en av medlemmarna i EFOMP.

Den första europeiska kongressen för medicinska fysiker, European Congress of Medical Physicists (ECMP) kommer att anordnas i Aten 1-4 september 2016. Det är EFOMP och den grekiska föreningen som står som arrangörer. Ett första utkast till det vetenskapliga programmet finns på hemsidan www.ecmp2016.org.

ECMP är tänkt att bli en biennal kongress och nästa kongress planeras alltså 2018. I höstas hörde Dansk selskab for medicinsk fysik av sig till SSFF och undrade om Sverige ville vara med och lämna in ett bud för att anordna kongressen 2018. Så blev det, ett bud lämnades in där Dansk Selskab för Medicinsk fysik, Svensk förening för radiofysik (SFfR) och SSFF är medarrangörer. Och för några veckor sedan kom beskedet, med största sannolikhet kommer ECMP hållas 2018 i Köpenhamn!

Vi i styrelsen är övertygade om att ett europeiskt sjukhusfysikermöte skulle vara berikande för sjukhusfysiker-Sverige och även verka som stärkande av samarbetet med Danmark och EFOMP.